Smått och gott om det mesta

och lite till.....

Om mig...

 

*  En kaxigt ödmjuk

    kvinna


* Gift sedan 22 år med

   världens mest

   underbara Man


* Många vänner som

   jag försöker umgås

   ofta med - det man

   vill behålla får man

   vårda


* Periodare vad gäller

   bokläsandet - Spanska-kurserna har fått ge vika för att istället bruka språket i Spanien, när jag är där. Så ofta det bara går.


* Älskar kulturella

   events - Red Joan Bio i Maj. Missförståndet på Borås Stadsteater. Däremellan har det varit flera event, ofta med min man - så klart!

Sköna länkar...


I samma veva fick jag OK på min Affärsidé av Bostadsrättsföreningen och blev ihopkopplad med en konsult som skulle vara min kontaktperson under tiden för lokalens färdigställande. Nu behövde jag värdera lägenheten för att få det lån som krävdes enl min budget för att finansiera uppstarten av mitt företag.

 

Gissa om jag var orolig innan värderingen var gjord. Vi hade precis passerat årsskiftet efter året som innebar Sveriges snabbaste lågkonjunktur någonsin.

Men det gick bra, lägenheten var fortfarande värd vad vi trodde och jag ihop med min man fick lånet. Behöver jag nämna att han i allra högsta grad blev, och är, inblandad i det här projektet?!

 

Banken:

Lån

Bankgaranti (hyresgaranti)

Bankgiro

Företagskonto

e-Bokföring

Inlösenavtal

Bankkort Business

 

 

Revisionsbyrå:

Kolla upp enl listan från banken och välja ett företag, det blev BDO. Man behöver som Enskild Firma ingen revisionsbyrå, men de är mig behjälplig med både utbildningen i e-Bokföring och bokföringsfrågor, årsbokslut och deklaration.

 

Försäkring:

Jag hade redan privat Länsförsäkringar och det skulle visa sig att deras ”Sak-försäkring” var den bästa för mig.

Banken stod sedan för utredningen med mina privata försäkringar kontra den försäkring jag behövde som egen företagare när det gällde ”Liv-försäkringen”, dvs pension, premiebefrielse, sjukförsäkring, efterlevandeskydd, olycksfall, sjukvård och tjänstegruppliv.

 

Larm och bevakning:

Jag tog in flera offerter enl den lista som Länsförsäkringar givit mig. Klass 2 krävs för min kioskverksamhet. Jag valde Wasa Larm och deras koppling till Securitas.

 

Kassasystem:

Här fick jag också en lista över de leverantörer som jag kunde koppla ihop med e-Bokföringen. Det tog en liten tid att läsa igenom alla ”innehållsdeklarationer” och jag valde DigitalKassa med tanken att systemet var lagom stort och kunde ge mig mervärde i bland annat möjligheten att se kostsamma inköp kombinerat med dålig försäljning, statistik över mitt sortiment helt enkelt.

 

Inredningen:

Här hade jag en liten djungel att gå igenom. Visst kunde jag ha valt att köpa in begagnat, men det stämde inte överens med min Affärsplan – den miljö jag valt att ha i min kiosk. Det blev Hansson & Russberg AB i Uddevalla som fick mitt förtroende och jag tror att jag gjorde ett alldeles utmärkt val. Den service och den dialog jag hittills haft borgar för en god leverans och bra kvalitet och funktionalitet. Vissa saker kommer jag inte att kunna sätta upp själv så jag anlitade en monteringsfirma i anslutning till Hansson & Russberg AB, (en fd anställd som startat eget) – Butiks Teknik AB.

 


Tillstånd och ansökningar:

För att få sälja mina lunchbagetter – en del i min affärsidé – behövde jag tillstånd. Men det blev jag varse först när en väninna med stor kunskap påtalade det för mig – tusen tack för det min vän – som också kom och tillbringade en hel kväll med mig för att sätta mig in i problematiken. Det blev en gedigen lunta att skicka in till Miljöförvaltningen i Göteborg. 7 frimärken tung! Det tog en månad att få tillståndet och det kostade mig 900 kronor. Men samtidigt, på samma faktura, tog Miljöförvaltningen betalt för 3 timmars kontrollbesök hos mig under året – fakturan landade på 3600 kronor.

 

Som en service till de boende i området – vi har lite långt till närmaste Apotek – tänkte jag ha receptfria läkemedel till försäljning också. Det krävde också sitt tillstånd. Först fick jag skaffa mig ett GLN-nummer via GS1 (http://www.gs1.se/sv/) och sedan göra en anmälan till Läkemedelsverket, (http://www.lakemedelsverket.se) och (http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Apoteksmarknaden-2009/Receptfritt-i-affarerna/) när jag sedan mailade dem igen, jag fick ingen bekräftelse, visade det sig att anmälan i sig var nog. ”Försäljningen kan påbörjas så snart anmälan har skickats in. Eftersom det är en anmälan som görs kommer inget tillstånd eller annan bekräftelse skickas tillbaka från Läkemedelsverket.

GLN-koden kostade mig 1625 kronor och det kom ett fint Certifikat med posten.

 





Copyright © 2012 CompanyName.com